قرآن بهار دلها

قرآن نکته و آموزه ها

قرآن بهار دلها

قرآن نکته و آموزه ها

قرآن و دولت آخر الزمان:

 

بسم االله الرحمن الرحیم

1- قرآن و دولت آخر الزمان:
قرآن و روایات متواتره اسلام و کتب مقدسه آسمانی عموماً و نوشته های گروهی از مدعیان نبوت احیاناً ، به الحان گوناگون وتعبیرات مختلف، بشریت را به یک آینده درخشان و عصر مشعشعی نوید و بشارت داده اند، که جهان در آن عصر ، روضه رضوان شود، نمونه ای از حیات در بهشت برین در همین جهان تشکیل گردد که گویی جهان، آفرینش نوینی به خود گرفته است.
در آن عصر ، زمام اجتماع کبیر جهانی از دست بیدادگران بیرون رود و حکومت و داوری بدست با کفایت برگزیدگان خدا و پرهیزگاران افتد. و ریاست و دولت حقّه الهیه و زمامداری جهان بشریت، به امر لازم الاجراء الهی در آن زمان، مخصوص موعود کل ملل و مرغوب عموم طوائف ، حضرت مهدی قائم آل محمد(صل الله علیه و اله) ، حجت بن الحسن العسکری خواهد بود.



قرآن کریم که مهمترین منبع اسلامی است، در این زمینه یک بحث کلی و اصولی دارد ، بدون اینکه وارد جزئیات بشود؛ یعنی خبر از تحقق یک حکومت عدل جهانی در سایه ایمان می دهد.

چند نمونه از آیاتی که این بحث را مطرح ساخته ذیلاً از نظر می گذرانیم:

1- وعدالله الذین آمنوا منکم وعملوالصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلهنم من بعد خوفهم أمناً یعبدوننی لا یشرکون بی شیئاً و من کفر بعد ذلک فأولئک هم الفاسقون1

(خداوند متعال آن دسته از شما مردم را که ایمان آورده وکارهای شایسته انجام دادند وعده داده که قطعاً ایشان را حکمران روی زمینی خواهد کرد همانگونه که به پیشنیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دینی را کبر برای آنان پسندیده پابرجا خواهد ساخت و خوف ایشان را تبدیل به ایمنی خواهد کرد .....)

مواردی که در این آیه از جانب خدا به انسانهای صالح که اعمال شایسته انجام داده شده این امور سه گانه است:
1- استخلاف فی الارض 2- تمکین دین 3- تبدیل خوف به امنیت.

نبی اکرم(صل الله علیه و اله) فرمود: «خواهد آمد روزی که عهد ذلت و خواری ظالمان و منافقان و ملحدان است و روز عزت و رفعت و عبادت و بندگی مؤمنان و آن روز، روز ظهور مهدی است که ازتمام مراتب دین چیزی نباشدکه نداند و یا داند ونفرماید2.» از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) در تفسیر این آیه آمده است که فرمود: این آیه اشاره به قیام قائم(علیه السلام) است3.

2- «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی اللدین کله .....»4

«او کسی است که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمامی ادیان پیروزش گرداند .....»

امیرمؤمنان علی(علیه السلام) هنگامی که آیة «هوالذی ارسل رسوله بالهدی .....» را تلاوت فرمود، از یاران خودپرسید : آیا این پیروزی ظاهر شده است؟ عرض کردند: آری! فرمود: «نه، سوگند به کسی که جانم به دست اوست این پیروزی آشکار نمی شود مگر زمانی که هیچ آبادی روی زمین باقی نماند مگر اینکه صبح و شام بانگ «لااله الاالله» از آن بگوش رسد.5»

حضرت امام باقر(علیه السلام) می فرماید: «این پیروزی به هنگام قیام مهدی از آل محمد(صل الله علیه و اله) خواهد آمد، آنچنان که هیچ کس در جهان باقی نمی ماند مگر اینکه اقرار به محمد(صل الله علیه و اله) خواهد کرد.6»

3- «وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه و یکون الدین کله لله ....»7

«و با آنان بجنگید تا فتنه ای بر جای نماند و دین یکسره از آن خدا گردد .....»

محمد بن مسلم می گوید به امام باقر(علیه السلام) عرض کردم تأویل این سخن پرودگار متعال که در سوره انفال می فرماید «و قاتلوهم حتی .....» چیست؟ حضرت فرمودند: «هنوز تأویل این آیه نیامده است پس زمانی که تأویل آن فرا رسد با کافران پیکار شود ومشرکان کشته شوند تا به توحید و خدای یگانه ایمان آورند و مشرکی باقی نماند واین به هنگام ظهور قائم اهل بیت(علیه السلام) است.8»

4- «قال موسی لقومه استعینوا بالله واصبروا ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبه للمتقین»9.

در کتاب «غیبت» نعمانی از امام باقر(علیه السلام) روایت شده که فرمود: «دولتنا آخرالدول ؛ دولت ما آخرین دولتهاست و اهل بیتی که برای ایشان دولتی باشد باقی نمی مانند مگر آنکه پیش از ما سلطنت می کردیم می دیدند هر آینه سلوک می نمودیم مثل سوک این جماعت و این است قول خدای عز و جل «و العاقبه للمتقین»10..... پیامبر اسلام فرمود: «القائم المهدی هو وارث الارض و ما فیها.»11

5- «اعلموا ان الله یحیی الارض بعدموتها .....»12

امام باقر(علیه السلام) فرمود: «خداوند زمین را بوسیله قائم(عجل الله تعالی فرجه) زنده کند پس او در زمین، عدل و دادگری کند وزمین را پس از مرگش از ظلم بوسیله عدل زندگی و حیات بخشد.» 13

6- «.... و له اسلم من فی السموات و الارض طوعاً و کرهاً و الیه یرجعون.»14

رسول اکرم(صل الله علیه و اله) می فرماید: «روزی که مهدی موعود امام قائم قیام کند به عدالت حکومت کند و در دوران حکومت او در روی زمین از جور و ستم اثری یافت نشود ..... و پیرو هیچ دینی در روی زمین باقی نمی ماند مگر اینکه اسلام می آورد ..... آیا نشینده اید که خداوند سبحان می فرماید:

«و له اسلم من فی السموات و الارض ......»15

7- «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون.»16

(و ما بعد از ذکر تورات در کتاب زبور - داود - نوشتیم که بندگان صالحمان وارثان زمین خواهد بود.)

در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه فوق از امام باقر(علیه السلام) نقل است: «هم اصحاب المهدی فی آخرالزمان17 این آیه و نظایر آن تصریح می کنند که بشارت دولت حقه امام زمان0عج) در کتب گذشته نیز ذکر شده است.

8- «ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان وجنودهما منهم ما کانوا یحذرون.»18

(ما اراده کرده ایم که : بر ضعفای زمین منت نهاده پیشوا و وارث زمینشان گردانیم و در زمین قدرتشان دهیم .....)

روایاتی چند در این باره در تفاسیر مجمع البیان و المیزان تصریح به این دارد که «الذین استضعفوا فی الارض» اهل بیت مکرم رسول خدا(صل الله علیه و اله) و ائمه هدی(علیه السلام) می باشند19 و آخرین ایشان حضرت حجه بن الحسن(علیه السلام) است که در اولین لحظات پس از ولادتشان این دو آیه شریفه را تلاوت فرمودند:20

9- أمن یجیب المضطرّ اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء‌الارض أاله مع الله قلیلاً ما تذکرون.»21

حضرت صادق0ع) فرمود: این آیه نازل شده درحق قائم اوست و الله مضطر هر گاه دو رکعت نماز بخواند درمقام ابراهیم(علیه السلام) و خدای را بخواند پس اجابت می کند او را و برطرف می کند سوء را و او را خلیفه زمین می گرداند.22

10- « بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین»23

از این آیات و آیات بسیار دیگر24 که با استشهاد از روایات، در شأن حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) نازل شده است دنیا روزی را در پیش دارد که حکومت جهان بدست صالحان خواهد افتاد و شر و فساد به کلی از عالم انسانی رخت خواهد بست. چنانکه رسول اکرم(صل الله علیه و اله) در بشارت به اصحابشان می فرمایند:

«ابشرکم بالمهدی یملأ الارض قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً.»25

بدین ترتیب و با توجه به اینکه زمان ظهور نیز معلوم نیست و هر آن ممکن است اتفاق بیفتد، بنابراین امتهای مختلف بجای مأیوس شدن و دست روی دست گذاشتن باید با جدیت هر چه بیشتر در اصلاح امر خویش وتربیت دیگر افراد صالح جهت فراهم آوردن نیروهای لازم برای تسخیر عالم وپاکسازی دنیا از لوث وجود فاسدان و مفسدان، کوشا، جدی و مصمم باشند و هیچ گونه توجیه ودلیلی برای مأیوس شدن ندارند.

برگرفته از کتاب نگاهی تحلیلی به زندگی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)

پی نوشت :

1- نور / 55 .

2- نجم الثاقب - میرزا حسین نوری ص 128.

3- مهدی انقلابی بزرگ - ناصر مکارم شیرازی ص 124.

4- توبه / 33 ، فتح / 28 ، صف / 9.

5- همان ، ص 135.

6- عصر ظهور - علی کورانی ، ترجمه عباس جلالی ، ص 357.

7- انفال / 39.

8- منتخب الاثر ، باب 34، ص 290.

9- اعراف / 128.

10- نجم الثاقب - ص 140.

11- نجم الثاقب

12- حدید / 17 .

13- نجم الثاقب ، ص 81 - بقیه الله ، ص 217 .

14- آل عمران / 83 .

15- ارشاد مفید ، ص 4 - 343 بحارالانوار ، ج 52 ، ص 217 .

16- انبیاء / 105 .

17- مجلد 4 - چاپ بیروت - بخش دوم - ص 67 .

18- قصص / 5 – 4 .

19- المیزان ، ج 16 ، ص 11 - چاپ دار الکتب الاسلامیه.

20- نجم الثاقب ، ص 31 .

21- نمل / 62 .

22- نجم الثاقب ، ص 8 – 87 .

23- هود / 86 .

24- برخی از آیات دیگر که در شان حضرت حجه(عجل الله تعالی فرجه) نازل شده اند:

»و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه« / (لقمان - 20)

»فلا اقسم بالخنس الجوال الکنس « / (تکویر - 15)

»یریدون ان یطفئوا نورالله بافواههم و یابی الله الا ان یتم نوره و لو کره المشرکون« / (توبه - 32)

»و اشرقت الارض بنور ربها « / (زمر - 69)

»یسئلونک عن الساعه ایان مرسیها قل انما علمها عند ربی « / (اعراف - 187)

»و ذکرهم بایام الله « / (ابراهیم - 5)

»والشمس و ضحیها « / (شمس - 1)

»هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب « / (بقره - 2 و 3)

»..... حتی مطلع الفجر « / (قدر - 5)

»و من قتل مظلوماً فقد جعلنا سلطاناً فلا یسرف فی القتل انه کان منصوراً « / (اسراء - 33)

»و فی السماء رزقکم توعدون »فو رب السماء و الارض انه لحق مثل ما انکم تنطقون « / (ذاریات - 22 و 23 )

»فاذا تقر فی النقرفی « / (مدثر - 8)

»والنهار اذا جلیها « / (شمس - 3 )

»الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه کانها کوکب دری یوقد من شجره مبارکه زیتونه لا
شرقیه و لا غربیه یکاد زیتها یضی و لو لم تمسسه نار نور علی نور یهدی الله لنوره من یشاء. « / (نور - 35)

»سنریهم ایاتنا فی الافاق فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق « / (فصلت -53)

»واستمع یوم یناد المناد من مکان قریب « / (ق - 41)

»یوم یسمعون الصیحه بالحق ذلک یوم الخروج « / (ق - 42)

»یوم تبدل الارض غیر الارض ..... « / (ابراهیم - 48)

»انک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم « / (ص - 81)

»یغن الله کلاً من سعته « / (نساء - 130)

برای اطلاع از تاویل آیات مذکوره مراجعه شود به کتاب نجم الثاقب میرزا حسین طبرسی نوری (ره) باب دوم و سوم و نیز جهت آگاهی از سایر آیاتی که در شان آن حضرت وارد شده به کتاب المحجه فی ما نزل فی القائم الحجه و موسوعه امام المهدی مراجعه شود.

25- بحار الانوار ، ج 51 ، ص 81 / مسند احمد حنبل ، ج 3 ، ص 37

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد